Circul nopţii - Erin Morgenstern (recenzie)

Autor: Erin Morgenstern
Editura: Corint
Apariţie (RO): 2013
Apariţie (original): 2011
Număr de pagini: 416

Circul soşeste fară veste. Fără înştiinţări, fără afişe lipite pe stâlpi sau panouri. E pur şi simplu acolo unde ieri nu era nimic.

Impresie: Am auzit prima oară de Circul Nopţii în 2013, prin aprilie, când m-am decis să particip la ediţia din acel an a evenimentului NaNoWriMo. Căutam diverse informaţii pe internet şi am dat de această carte care a fost scrisă în cadrul evenimentului. Am auzit apoi tot mai multe păreri şi idei, dar nimic care să mă pregătească pentru ceea ce am citit săptămânile trecute.

Cartea este impecabilă din orice punct de vedere. Supra-coperta simplă şi elegantă, cu toate acestea într-adevăr spectaculoasă, care face trimiteri la diverse personaje şi momente ale acțiunii se îmbină perfect cu diversele detalii ce fac romanul unul deosebit.

Tsukiko
Despre conţinut, pot spune doar că este ireproşabil, cu detalii nenumărate care creează o atmosfera potrivită şi care te trimit direct în mijlocul circului. Simţi mirosul de vată şi caramel ce învăluieşte corturile în care intri şi vezi numere spectaculoase, cu adevărat magice. Eşti unul dintre rêveurs (fr. visători; în carte: persoane ce urmăresc circul în diverse locuri, identificându-se unii pe alţi prin hainele alb-negre şi eşarfa roşie specifică), priveşti ceasul, opera de artă a domnului Friedrick Thiessen şi te minunezi de măreţia circului, chiar dacă eşti pentru a mia oară în centrul acestuia. Mereu este un cort nou de descoperit, mereu o nouă senzaţie de simţit. O urmăreşti pe Celia Bowen în timpul reprezentaţiei sale, îl vezi pe fantomaticu Prospero în spate, intri în corturile construite de Marco, apoi în cele create de Celia. Te întrebi cum a fost posibilă construirea acestei minunăţii, iar mintea îţi zboară la dineurile misterioase ale lui Chandres, la audiţiile ce au avut loc cu ani în urmă, la frumuseţea ce se învârte în jurul acestui spectacol.
Ceasul lui Friedrick Thiessen

Dar, ca rêveur, nu ştii nimic despre competiţia căreia circul îi serveşte drept loc de desfăşurare. Nu ştii despre cei doi concurenţi care nu au idee ce să facă pentru a câştiga, dar îşi doresc să se încheie acest concurs. Nu ştii despre cei doi maeştrii sau despre fragilitatea circului. Iar când vechea câştigătoare îşi dezvăluie identitatea, iar rugul se stinge puţin câte puţin, tu nu ştii că circul este din ce în ce mai aproape de final. Totuşi, ca şi cititor, ai aceste informaţii, iar acest lucru te face să nu poţi lăsa cartea din mână şi te ţine cu sufletul la gură.

O poveste plină de farmec în care Le Cirque des Rêves este personajul principal, iar ceilalţi actanţi îi dau un rost, o frumuseţe şi îl ajută să existe. Dacă vă doriţi să citiţi o carte cu adevărat bună, vă recomand din toată inima Circul nopţii.

Citate:
  • Trebuie să-ţi înţelegi limitele ca să le poţi depăşi.
  • Oamenii văd ceea ce doresc să vadă. Şi în cele mai multe cazuri, ceea ce li se spune să vadă.
  • Şovăie însă, preţ de o clipă, dar ştie că se va urî mai târziu dacă nu încearcă măcar, indiferent de ce s-ar putea întâmpla.

• O să fie bine, spune ea. Vor fi decizii de luat şi surprize ce te aşteaptă. Viaţa ne poartă în locuri neaşteptate uneori. Viitorul nu e niciodată bătut în cuie, ţine minte asta.

• Secretele au putere, începe el. Iar acea putere scade dacă sunt împărtăşite, aşa încât e bine ca ele să fie păstrate, chiar bine păstrate. Dacă împărtăşeşti secrete, secretele reale, cele importante, chiar şi numai unei singure persoane, ele se vor modifica. Dacă le scrii, e chiar mai rău, deoarece nimeni nu poate spune câţi ochi le-ar putea vedea notate pe hârtie, oricât de atent ai fi. Aşa încât cel mai bine e să ţii secretele pentru tine atunci când le ai, spre binele lor, dar şi al tău.
  • - Am petrecut o mare parte din viaţă luptând să mă ţin sub control, spune Celia, rezemându-şi capul de umărul lui. Să mă cunosc pe dinăuntru şi pe dinafară, să ţin totul în perfectă ordine. Pierd asta atunci când sunt cu tine. Ceea ce mă sperie şi...
    - Nu vreau să fii speriată, o întrerupe Marco.

- Mă sperie cât de mult îmi place, încheie Celia, întorcându-şi faţa din nou spre el. Cât de ispititor este să mă pierd în tine. Să mă predau. Să te las să mă păzeşti să nu sparg candelabre în loc să-mi port permanent de grijă eu însămi.
  • Încetează să te porţi ca şi cum l-ai iubi pe băiatul ăsta, zice Hector. Eşti mai presus de chestiunile astea lumeşti.

• Dacă n-am fost pe de-a-ntregul sinceră cu voi, e numai din pricina faptului că ştiu o mulţime de lucruri pe care voi n-aţi dori să le ştiţi.
  • Vechile poveşti sunt povestite, repovestite şi modificate. Fiecare povestitor îşi lasă propria amprentă. Oicare ar fi fost adevărul poveştii, el e îngropat de preferinţe şi înfrumuseţări. Motivele nu contează, importantă e povestea.
  • Cred că dacă priveşti înainte e mai bine decât să te uiţi înapoi.
Notă:
Am adorat această carte, ultima citită în anul 2014, care m-a făcut să cred în magie, fără a fi clişeică şi fără a urma prea bine-cunoscutul tipar YA. Nu consider că se încadrează în acest gen, fiind mai mult un poem, o ilustrare a magiei. Iubesc cartea asta şi cred că toţi cititorii întăriţi ar trebui să o aibă în bibliotecă. Este o carte cu adevărat bine scrisă, care poate fi rezumată printr-un cunvânt: spectaculoasă. După cum spune şi Danille Trussoni, dacă aţi hotărât să citiţi doar un roman anul acesta, Circul Nopţii trebuie să fie acela.
- o pagină interesantă pentru după lectură (cu diverse informaţii despre personaje, autoare şi o posibilă ecranizare)
5/5